Pisanie prac z pedagogiki – wyzwania
Studenci rozpoczynający pisanie prac bardzo często zastanawiają się, w jaki sposób wyglądać powinno pisanie prac dyplomowych. Istotny jest tutaj wybór promotora, który powinien przeprowadzić studenta przez wszystkie etapy pisania pracy. Wiele zależy od zaangażowania promotora, a także chęci pomocy studentom.
Z kolei studenci rozpoczynający pisanie pracy zaliczeniowej, nie zawsze mogą liczyć na wsparcie uczelni. Często uciekają się do pisania pracy z pomocą Chat GPT, co jest dla nich bardzo zgubne i powoduje bardzo wysokie prawdopodobieństwo plagiatu. Więcej na ten temat przeczytać można w tym artykule.
Studenci często czują się zagubieni i nie wiedzą, w jaki sposób powinni zabrać się za pisanie pracy z pedagogiki. Pisanie prac z pedagogiki składa się z kilku etapów. Według H. Muszyńskiego te etapy to:
- postawienie oraz sformułowanie problemu badań;
- ustalenie hipotezy roboczej;
- określenie i zdefiniowanie zmiennych;
- odpowiedni wybór wskaźników;
- wybór technik i metod badawczych oraz badawczego narzędzia;
- ustalenie procedury badań;
- zebranie badawczych materiałów.
Inny podział etapów naukowych opisuje M. Łobocki:
- opis sytuacji problemowej;
- ustalenie hipotez badawczych i problemów;
- wybór terenu badań a także jednostek, które wezmą udział w badaniu;
- określenie procedury badań;
- przeprowadzenie badań.
Pisanie prac z pedagogiki polega zatem na przejściu przez powyższe etapy. Dla studenta często jest to skomplikowane i trudne. Coraz więcej studentów ucieka się zatem do korzystania ze sztucznej inteligencji.
Pisanie prac z pedagogiki – a chat GPT
Pisanie prac z chat GPT dla studentów wydaje się łatwym narzędziem do przejścia przez etapy pisania pracy dyplomowej. Nic bardziej mylnego. Chociaż mogłoby się wydawać, że skorzystanie z AI przyspieszy pisanie, to otrzymany w ten sposób tekst nie spełnia wymogów dla pracy naukowej. Chat GPT nie zastąpi pisania pracy dyplomowej przez człowieka. Przede wszystkim sztuczna inteligencja nie dokonuje rzeczywistej analizy literatury przedmiotu, a jedynie tworzy zlepek treści z zasobów internetowych o bardzo różnej, często słabej jakości merytorycznej. Nie zrobi tez prawidłowych przypisów ani bibliografii – po prostu poda jako nie publikacje, które nigdy nie powstały. Zwyczajnie je zmyśli.
AI, niezależnie od jego rodzaju ma specyficzny styl. Odnosi się wrażenie, jakby pracę pisał mało elokwentny uczeń starszych klas szkoły podstawowej. Niby nie robi błędów językowych, ale styl jest bardzo infantylny i specyficzny. Dla doświadczonego promotora nie trzeba sprawdzania w antyplagiacie, aby stwierdzić, kto pisał pracę: student czy chatbot.
Również badania w pracach z pedagogiki nie zostaną przeprowadzone przez Chat GPT. Może on jedynie zaproponować organizację badań. Należy zatem zastanowić się, czy warto skorzystać z narzędzia, które może spowodować takie problemy, jak:
- duże prawdopodobieństwo, że doświadczony promotor zauważy, że praca nie została napisana samodzielnie;
- narażenie się na ośmieszenie;
- konieczność ponownego pisania pracy z pedagogiki
- dane do badań z pedagogiki nie zostaną zebrane przez Chat GPT.
Antyplagiat a sztuczna inteligencja
Producent Open Al przestrzega przed bezmyślnym wykorzystywaniem sztucznej inteligencji. Studenci bardzo szybko zorientowali się, że pisanie prac z Chat GPT może przyspieszyć pisanie prac dyplomowych. Jednak równie szybko, jak zachwycili się tym wynalazkiem, zrozumieli, jak bardzo może to być zgubne. Należy pamiętać, że obecnie większość antyplagiatów, w tym JSA, antyplagiat obowiązkowo stosowany przez uczelnie, wykrywa prace pisane przez sztuczną inteligencję. Powoduje to oczywiście wiele nieprzyjemności dla studenta. Głównym zagrożeniem jest oczywiście plagiat. Doświadczony promotor jednak i bez narzędzia antyplagiatowego zorientuje się, że praca nie została przez studenta napisana samodzielnie. Czat GPT posiada bowiem specyficzny sposób pisania, który łatwo jest rozpoznać. Tekst, który napisany został przez Chatbota powinien zatem zostać w odpowiedni sposób oznaczony tak samo jak każdy, inny tekst, który nie jest autorstwa studenta, a więc cytatem i przypisem.
Należy zwrócić również uwagę na fałszywe informacje, jakie są przekazywane w mass mediach. Przykładem mogą być filmy na Tik Toku, które fałszywie zapewniają studentów o tym, że uczelnia nie wykryje tekstów napisanych przez sztuczną inteligencję. Pisanie prac z Al jest wykrywane przez systemy antyplagiatowe. Nie warto zatem ryzykować i słuchać porad osób nagrywających TikToki, które ewidentnie wprowadzają studentów w błąd. Należy również zauważyć, że praca dyplomowa, która napisana została przez chat bota i tym samym wykryta w systemie antyplagiatowym, rzutuje na opinię o studencie. Może w pośredni sposób przyczynić się również do niemożności znalezienia pracy w danym zawodzie. Praca, w której wykryto plagiat musi być napisana na nowo, od początku. Oznacza to, że pisanie prac z Chat GPT naraża studenta na podwójną pracę, ponieważ i tak będzie musiał napisać pracę na ten sam temat, od początku. Promotorzy kolejną pracę napisaną przez studenta sprawdzają jeszcze dokładniej, ponieważ student, który dopuścił się plagiatu automatycznie podejrzany jest o popełnienie kolejnego. Promotorzy również oceniają studentów, którzy dopuścili się plagiatu jako nieuczciwych i cechujących się niskim poziomem wiedzy. To nie pomoże nikomu podczas obrony pracy dyplomowej.
Pisanie prac z Chat GPT – inne zagrożenia
Plagiat popełniony za pomocą Chat GPT to główne, najpoważniejsze zagrożenie, jakie może spotkać studenta, który korzysta ze sztucznej inteligencji podczas pisania prac licencjackich i prac magisterskich. Innym zagrożeniem, które rzutuje później na przyszłość studenta jest skreślenie go z listy studentów. Należy pamiętać, że plagiat jest przestępstwem. Dopuszczenie się plagiatu może wiązać się z odpowiedzialnością karną. Studenci poświadczają bowiem nieprawdę, że praca została przez nich napisana samodzielnie, co sprawia, że został naruszony artykuł 272 kodeksu karnego. Za dopuszczenie się plagiatu grozi studentowi aż do 3 lat więzienia. Należy także zauważyć, że promotorzy bardzo często znają potencjalnych pracodawców studentów. Często promotorzy są nie tylko teoretykami (wykładają na uczelni) ale również praktykami, czyli pracują w potencjalnych miejscach, gdzie również w przyszłości pracować może student. Nie warto zatem ryzykować utraty dobrej opinii u promotora.
Bibliografia:
Pisanie prac z pedagogiki – wyzwania i badania, https://edu-pomocnik.pl/pisanie-prac-z-pedagogiki-%E2%80%93-wyzwania-i-badania
Antyplagiat wykryje Chat GPT – od 11.08.2023 r. uczelnie mają nowe narzędzie do wykrywania plagiatów!, https://edu-pomocnik.pl/antyplagiat-wykryje-chat-gpt-%E2%80%93-od-11082023-r-uczelnie-maja-nowe-narzedzie-do-wykrywania-plagiatow%21